TL3000 Checkout

Adventureflights heeft afscheid genomen van de Eurofox als les/verhuurtoestel en in plaats daarvan 2 hagelnieuwe TL3000 Sirius kisten aangeschaft met de registraties PH-4N5 en PH-4N6.

Op zich natuurlijk prachtig maar op dit moment heb ik er toch nog wel wat gemengde gevoelens bij, ik vind de Eurofox echt een heel fijn vliegtuig waarvan ik het gevoel heb dat ik het gewoon "aan kan trekken" en ook het uitzicht naar buiten is in de Eurofox naar alle kanten helemaal geweldig, ik ken geen ander vliegtuig wat daar aan kan tippen.

Maar goed, Eurofox is uit, TL3000 is in dus er zit niets anders op dan over te stappen.

Als je een geldig rijbewijs hebt kun je bij ieder autoverhuurbedrijf een willekeurige auto, ook als je nog nooit in het type gereden hebt, huren maar in de luchtvaart werkt het net even anders dan op de weg. Mijn brevet is ook gewoon geldig op de TL3000 maar voordat je zo'n kist van een verhuurder meekrijgt moet je wel laten zien dat je er ook echt mee kunt vliegen, de z.g. checkout met een instructeur dus.

Donderdag was ik vrij en had André tijd om een eerste rondje met me te vliegen om vertrouwd te raken met het nieuwe toestel.

Zoiets begint dan met op de grond het nieuwe instrumentarium door te nemen, de Eurofox had gewone analoge metertjes ("stoomklokjes") maar de TL3000 heeft een volledige "glass cockpit" met 2 Garmin GX3 touch-screens. Nu was ik dat al wel een beetje gewend van de Cruiser waar Dynon schermen inzitten maar de Garmin is toch wel veel geavanceerder en vraagt behoorlijk meer studie.

Na de voorbereidingen mag ik de start uitvoeren. De TL3000 wil dat je vanaf het begin het stuur helemaal getrokken houdt en wanneer het neuswiel los begint te komen dat je het een klein stukje boven de grond houdt (drukken dus) totdat de kist bij zo'n 45 knopen roteert en je nog harder moet drukken om in het grondeffect tot 75 knopen te accelereren waarna je pas uit mag gaan klimmen.

Het is even wennen maar verder goed te doen. Flaps up, beetje vermogen eraf is vertrouwd en aflevelen op kruishoogte ook. Het vliegen zelf is niet veel anders, de TL vraagt iets minder voeten dan de Eurofox maar dat maakt dat je lui wordt en je op het moment dat de voeten wel nodig zijn het makkelijk een beetje af laat weten... Dat zijn dingen die gewoon moeten wennen en er na een paar uurtjes vast wel weer standaard in gaan zitten.

Het zicht is niet best dus we gaan maar weer terug naar het vliegveld. In het circuit zit ik op downwind even een beetje te pielen om het ding netjes met 80 knopen op 700 voet te krijgen maar omdat ik nog steeds gewend ben aan de rustige 120 km/u van de Eurofox heb ik even niet in de gaten dat we veel te snel al op het indraaipunt naar base zijn, dit gaat allemaal toch wel veel sneller. Gelukkig roept André dat het toch wel tijd wordt om in te draaien dus komt het allemaal wel weer goed...

Helaas is de baan vanwege de overvloedige regenval van de afgelopen weken nog niet geschikt voor intensief gebruik dus we mogen van de havenmeester vandaag geen landingsoefeningen (touch-and-go's) doen, het blijft dus bij een landing die ik iets te hoog afvang waardoor we toch wel wat stevig neerkomen...

Nadat ik de vrijdag tijd gehad heb om voor mezelf de zaken te evalueren staat zaterdag de volgende vlucht op het programma.

Bij aankomst vraagt André of ik zelf meteen op pad wil met de Sirius maar omdat ik van de vorige vlucht niet echt een heel zelfverzekerd gevoel gekregen heb lijkt het me toch een beter idee als hij er eerst nog een paar rondjes naast kruipt.

We gaan weer vliegen, de start gaat goed, we gaan heel even het circuit uit en komen daarna meteen weer terug voor een paar touch-and-go's. (De baan is inmiddels voldoende opgedroogd dus het mag weer...) De landingen gaan allemaal heel redelijk, de een iets mooier dan de ander maar wel veilig, dus na een paar stuks stapt André uit en mag ik het alleen gaan proberen.

Het gaat verder fijn dus ik kan het niet laten om onderweg een paar foto's en een tevreden selfie te maken....

Na een half uurtje vind ik het wel mooi geweest en ga terug naar het veld voor een keurige landing.

Zoals gezegd, wat ik wel erg mis is het fraaie uitzicht van de Eurofox maar verder is de TL een heel fijn stabiel vliegend toestel waar je ook nog eens veel sneller mee kunt vliegen als je eens een keer ergens ver weg wilt.

Laat het vliegseizoen dus maar beginnen...

Wordt vervolgd,....