Met Eelco in de Cessna

Mijn laatste vlucht in 2015 was eind oktober met de 3M6 een retourtje Texel, even op het terras de landingsoefeningen van Andrť en Erik bekijken en daarna weer terug naar huis.

Vanaf dat moment ging het mis, op momenten dat ik gepland had om te vliegen was het weer zodanig dat zelfs de vogels gingen wandelen terwijl het op momenten dat ik echt niet weg kon prachtig vliegweer was.

Eind januari was het net aan, paar kilometer zicht maar het hield niet over. Op zich wel mooi weer om een klein rondje te doen met een paar touch-and-go's, bijkomend voordeel is dat ik nu weer voldoende starts en landingen heb om aan de 90-dagen regel voor het meenemen van passagiers te voldoen.

Er stond al even een afspraak met Eelco om over de nieuwe website van de vliegclub te overleggen, een prima gelegenheid om meteen ook een rondje vanaf Lelystad met een Cessna te gaan doen.

Eelco heeft de PH-ACT gereserveerd en ondanks dat het weer ook vandaag niet overhoudt besluiten we het er toch maar op te wagen.

Na de preflight checks taxieŽn we naar baan 23 en gaan we airborne en draaien richting de Noordoostpolder.

Het nul-graden niveau ligt op 2000 voet dus we kijken goed uit dat we niet te hoog in vochtigheid terecht gaan komen want ijs op je vleugels wil je echt niet. Eenmaal boven wordt het steeds beter dus we zijn blij dat we toch gegaan zijn.

De laatste keer dat ik in een Cessna 172 gevlogen had was ergens in 1983 dus ik was heel benieuwd hoe het ook al weer aanvoelde. Tsja, vliegen is natuurlijk vliegen en dit is alleen net wat logger dan wat we in de MLA's gewend zijn.

Na een paar rondjes gedraaid te hebben gaan we weer terug naar het vliegveld waar Eelco nog een paar touch-and go's wil doen. Die gaan, net als de landing, keurig waarna we weer terug naar de hangar taxieŽn.

Het was erg leuk, Eelco bedankt !

Wordt vervolgd,....