Les 3

Het schip is even weggeweest, er moest ook nog wat aan gesleuteld worden, maar ik krijg een telefoontje van André dat hij weer op EHLE gearriveerd is dus meteen Arie maar gebeld. Hij kan vanavond om 18:00LT lesgeven dus snel naar huis gefietst (Amsterdam->Haarlem) douchen en met gezwinde spoed op de brommer (vanwege de files) naar Lelystad.

Ik ben toch nog ruim op tijd (even afwachten of het CJIB daar misschien ook nog iets van gaat vinden...) heb zelfs nog even tijd om naar helikopters te kijken die ook duidelijk met lesvluchten bezig zijn.

We beginnen met het gereedmaken/checken van het vliegtuig en nemen nog even de volgende pagina van de syllabus door. Dit is dus echt serieus les volgens het boekje, mijn 'ooit' eerste opleiding voor het RPL-MLA was toch wel iets vrijblijvender...

Naast de 'gewone' dingen zoals start/klimmen/kruisvlucht/dalen/bochten/landen staan er vandaag nog een paar extra oefeningen op het programma. De meeste oefeningen van vandaag zijn een makkie omdat ze in de praktijk toch niet uitvoerbaar zijn....

Bijvoorbeeld 'Brand bij het starten van de motor'... Tsja, motor uit, brandstofkraan dicht, riemen los en zo ver en snel als mogelijk weg van het vliegtuig rennen.... 'Brand tijdens de vlucht'... Brandstofkraan dicht, gas vol zodat de motor zo veel mogelijk aanwezige brandstof nog even zelf verbruikt, snelheid op 60 knopen en een veldje zoeken waar je kunt landen. (Het rennen daarna blijft hetzelfde.... :) En zo heeft Arie nog een paar theoretische voorbeelden die niet zo maar in de praktijk te brengen zijn.

Maar we gaan vliegen.... Taxiien gaat steeds beter vind ik zelf (ik hoor Arie niet klagen dus het zal wel) na de runup checks heb ik wel gezien en gehoord dat er verder geen kisten in het circuit hangen dus ik roep over de radio dat we op gaan lijnen maar Arie vindt dat te vroeg. Eerst taxien naar de dubbele gele lijn, dan in het rond kijken en pas daarna oplijnen. OK.... :)

De start gaat niet onaardig, het kost me echt moeite om niet even te 'prikken' (zie voorgaande lessen) maar het lukt. Het circuit verlaten we met een 90 graden links gevolgd door een 90 graden rechts bocht waarna we binnen de VFR-area van Lelystad gaan klimmen. In principe zitten we boven de 1500 voet hier binnen de 'verboden toegang klasse A TMA1' van Schiphol maar dankzij die VFR-area hebben we een stukje luchtruim tot 3500 voet beschikbaar.

Omdat dit vliegtuig een hoog dashboard en een vrij hoge neusstand heeft zie je bij het klimmen eigenlijk helemaal niks vooruit... Een van de oefeningen uit de syllabus vandaag is de z.g. uitkijkbochtjes tijdens het klimmen. Met 15 graden helling 30 graden naar links, vervolgens 60 graden naar rechts, 60 graden naar links etc. en dit volhouden totdat we bijna op kruishoogte zijn waarna we weer naar de oorspronkelijke koers terugdraaien.

Boven moet ik een paar snelheidsoefeningen doen en een rate 1 turn laten zien. Stel je vliegt per ongeluk een wolk in (mag natuurlijk niet !) dan is het de bedoeling dat je een rate 1 turn met 3 graden per seconde inzet (kun je op het display zien) waardoor je na 1 minuut weer in de omgekeerde richting naar de blue skies zult vliegen. Zelf denk ik dat ik in het onderhavige geval even naar de koers zou kijken en met een 30 graden bocht zo snel mogelijk 180 graden zou draaien om zo snel mogelijk weer uit de soep te zijn, maar goed...

Verder heeft Arie geen echt spannende dingen op het programma staan, maar wanneer we boven het water hangen moet ik het gas helemaal dichtdoen en naar 500 voet glijden. (niet de carburateurverwarming vergeten !) Het vliegtuig heeft met 60 knopen best wel een mooi glijgetal, het duurt een eeuwigheid voordat we weer beneden zijn.

Hierna wordt het tijd voor de terugreis naar het vliegveld. Er stond nog een item in de syllabus, dat de leerling een idee moet houden waar het vliegveld zich bevindt. Arie heeft ondertussen de GPS dus maar vast uitgezet.... Op zich niet echt een probleem, we vliegen tussen het oude land en de polder, ik zie zowel de communicatietoren van Lelystad als Harderwijk liggen en het vliegveld ligt daar ergens tussenin, alleen.... waar lag ook al weer dat zweefvliegveld van Biddinghuizen precies ? Ik besluit boven het water te blijven totdat ik de strip van het zweefvliegveld in het zicht heb en pas daarna inbound het vliegveld te gaan. Achteraf had het handiger geweest om meteen in te draaien omdat we nog lang niet bij het zweefvliegveld waren maar better safe than sorry.

De GPS mag weer aan, Bravo is snel gevonden en we gaan het circuit in voor een touch-and-go. Er zit nog een buitenlander in het circuit met een registratie die ook eindigt op de 'W' van whiskey wat een beetje radioverwarring geeft. Verder zit ik wat te laag en vlieg wat te langzaam, beetje gas erbij en alles komt toch nog goed. Op de baan trek ik de flaps in, duw de carburateurverwarming in en geef weer gas voor het volgende rondje. Jammer alleen dat ik de flaps te veel heb ingetrokken, ze zouden natuurlijk weer in de take-off stand hebben moeten staan en dit is te weinig. Gelukkig kan het vliegtuig dit wel aan, beetje extra snelheid en we vliegen weer.

De landing zelf is ook niet onaardig, iets links van de streep maar verder heel acceptabel.

Laatste syllabusoefening is taxieen in 'confined spaces' Tsja, het stukje bij de hangar mag je zo wel noemen denk ik :)

Het was weer fijn, ik had m'n camera bij me maar heb geen moment gedacht aan het maken van foto's....

Op naar de volgende...

Wordt vervolgd,....