Rondje Texel

Het begin van het jaar heb ik verschillende 'meer van hetzelfde' rondjes gevlogen, zelf vind ik het nog steeds geweldig, helemaal als je zo'n vluchtje af kunt sluiten met een perfect uitgezweefde landing kan de rest van de dag niet meer stuk, maar ik kan verder niets interessants meer bedenken om daar nog over te schrijven...

Voor Henk, een van m'n regelmatige vliegmaatjes, was het er om verschillende redenen al een tijdje niet meer van gekomen maar vandaag is het kastelenweer, we gaan een rondje om Texel vliegen en kunnen dan meteen ook even het paardengebeuren waar hij over een tijdje weer wedstrijden heeft van bovenaf inspecteren.

En dat is dan wel weer leuk, vliegplannetje gemaakt, vanaf Middenmeer via het Amstelmeer door de Kooy CTR naar de westkant van Texel, daar de Noordzee kustlijn volgen tot De Cocksdorp en vervolgens langs de Waddenzeekant weer terug met nog een orbit bij Den Burg vanwege de paarden.

Meteen iets nieuws dit jaar, De Kooy CTR was gesloten, normaliter moest je dan altijd een klaring aanvragen bij DutchMil maar vanwege Europesche regelgeving mag dat niet meer. De ambtenaren hebben het als volgt opgelost: buiten openingstijden wordt de CTR een RMZ (Radio Mandatory Zone) waardoor je jezelf wel bij DutchMil aan moet melden maar verder geen klaringen krijgt.

Ons maakt het verder niet uit, we vliegen na het aanmelden lekker door de inactieve CTR en genieten van het geweldige uitzicht. Ondertussen monitoren we Texel Radio op de 2e radio waardoor we weten dat er op het moment ook paradroppings vanaf een dikke 10000 voet boven het vliegveld zijn, een goede reden dus om daar weg te blijven...

Paar foto's in de juiste volgorde, langs de kust en de slufter tot aan de vuurtoren (mooie foto van Texel Airport met een wolkje er precies voor) en langs de Waddenzee weer terug.

We maken een rondje om de paardenboerderij en vliegen verder richting de marinehaven van Den Helder.

Vroeger mocht je hier absoluut niet vanuit de lucht fotograferen (stonden boetes van 10-duizenden euro's en zelfs hechtenis op ) maar tegenwoordig is er wat dat betreft geen vuiltje meer aan de lucht, het is goed te zien dat er daar voldoende belastingcenten in de majem liggen te dobberen.

Gelukkig doen ze er ook veel goed werk mee, er zou wat mij betreft best nog wel wat meer geld naartoe mogen.

Boven het Amstelmeer bekijkt Henk even de app van flightradar24.com, we kunnen heel mooi onze track zien en ook dat er 2 Cessna caravans (waarschijnlijk de JAS en de BSU) bezig zijn om hoogte maken voor de paradroppings.

Hierna is het weer in een rechte lijn terug naar Middenmeer, tijdens de vlucht was het 'blafstrak' (vliegersuitdrukking wanneer er absoluut geen thermiek of turbulentie is) maar nu het begint het een klein beetje hobbelig te worden. Het volgende filmpje is van de landing, je kunt goed zien dat er vlak voor de baan een winddipje zit waardoor er wat gas bijmoet en we dus een paar knopen te snel over de drempel komen. Het kost wat moeite om die extra snelheid eruit te trekken waardoor de landing wat stuiterig lijkt. In werkelijkheid viel het reuze mee, we houden het maar op de onvaste hand van Henk.... :)

Het was weer gaaf, uitzicht naar alle kanten tot aan de horizon en goed gezelschap, wat kun je jezelf nog meer wensen....

Wordt vervolgd,....