SEP uurtjes

Vorig jaar heb ik op mijn RPL-MLA de SEP bevoegdheid erbij gehaald, ondertussen heb ik deze al weer in kunnen ruilen voor een Europees LAPL(A) (Light Aircraft Pilot Licence) wat voor mij bepaalde voordelen heeft boven een RPL-SEP.

Een van de consequenties is wel dat ik zowel voldoende SEP- als MLA-uren moet maken om het spul geldig te houden, de uren zijn onderling niet uitwisselbaar. Dat is jammer want het meeste vliegen wat ik doe is toch op MLA's.

Omdat het al meer dan 90 dagen geleden is dat ik met een SEP kist gevlogen heb zal ik eerst minstens 3 starts en landingen moeten maken voordat ik weer passagiers mee mag nemen. Ik zou natuurlijk op Lelystad even naar boven kunnen gaan, 2 touch-and-go's en een landing maken waarna ik weer current zou zijn maar leuker is om er maar een dagje van te maken.

Ik meld me bij Walter van Fly Triple-V die op Lelystad de verhuur van de Cruiser van Adventure Flights verzorgt. Hij heeft hem keurig opgepoetst en nadat ik hem verteld heb wat ik van plan ben tankt hij de kist af met ruim voldoende brandstof voor de dag.

Het voelt allemaal nog vertrouwd en vrij snel zit ik in de lucht richting Ameland. Onderweg doe ik nog een paar oefeningetjes en klim over de Leeuwarden CTR heen, het is vrijdag begin van de middag en de militairen zijn op dit moment nog actief.

Ameland is weer snel gevonden, na de landing op het torentje afgerekend te hebben wandel ik het dorpje Ballum in om bij 'de Boerderij' een hapje te eten. Een van de specialiteiten daar is de 'Jan Brant Burger' een gigantisch ding waar bijna een pond vlees in zit. Binnen onze vliegclub is het traditie om op Ameland altijd zo'n burger weg te werken maar omdat ik toch weer eens wat aan mijn gewicht moet gaan doen hou ik het maar rustig bij een tosti (die daar 'panini' heet...) en een colaatje light....

In mijn omgeving wordt dit niet geloofd, vandaar de foto van de tosti als bewijs...

Volgende leg wordt van Ameland naar Texel, omdat ik op het eerste stuk op de radio al had meegeluisterd met DutchMil kon ik verwachten dat de Vliehors ( Restricted area EHR4 ) op dit moment waarschijnlijk niet meer actief zou zijn en dat klopt. Na nog even bij DutchMil geconfirmeerd te hebben kan ik mooi de waddenkust van de eilanden volgen om bij Texel uit te komen.

Baan 22 is actief, ik zou dus een direct-in hebben kunnen maken maar omdat ik niet zo vaak met de cruiser vlieg kan het geen kwaad om bepaalde dingen zoals exact hoogte/snelheid/koers houden wat in het circuit belangrijk is zo veel mogelijk te oefenen dus ik kies toch maar voor de standaard nadering met linkerhand circuit. De landing is heel redelijk, vanwege de warme baan wil het vliegtuig wat langer dan normaal doorzweven maar dat maakt niet uit, de baan van Texel is lang genoeg.

Nog maar een colaatje light op het terras met uitzicht op de Cruiser PH-NEW.

Vanaf Texel ga ik direct terug naar Lelystad, nog een landing en het zit er weer op. Ik heb m'n drie starts en landingen gedaan en ben dus voorlopig ook weer current op de SEP. Ook de 2,5 vlieguren van vandaag tellen weer fijn bij, het was al met al dus een heel geslaagde dag.

Wordt vervolgd,....