Vliegen met Henk

Na de SEP aantekening in mijn brevet gehaald te hebben kon ik de afgelopen zomer op verschillende toestellen vliegen, soms in de Cruiser vanaf Lelystad en soms in de Eurofox vanaf Middenmeer. Gelukkig was het vaak goed vliegweer dus heb ik mijn uurtjes wel kunnen maken.

Henk was een paar jaar geleden al eens met de Eurofox meegeweest en nu heel erg benieuwd naar het vliegen in de nieuwe Cruiser. Na een paar misgelopen afspraken stond vandaag weer op de planning. 's Ochtends was het allemaal grijs met motregen maar de TAF's gaven aan dat het begin van de middag voor het midden/westen van het land behoorlijke verbetering zou gaan geven dus hebben we toch maar de gok genomen en zijn tegen het middaguur op weg naar Lelystad gegaan.

Daar aangekomen was het nog steeds grijs maar het leek alsof de bewolking wat op aan het trekken was dus na het checken en bijtanken van de kist en een bakkie koffie om nog wat tijd te rekken (Walter bedankt...) gingen we het toch maar proberen.

Logboek vooraf bestuderen om te kijken of er de afgelopen vlieguren nog voorvallen geweest zijn die aandacht behoeven en tevens controleren of het vliegtuig nog niet aan verplicht onderhoud toe is en na het instappen de cockpitchecks.

Alles is ok en nadat we onze bedoelingen over de radio aan de toren van Lelystad hebben gemeld kunnen we naar baan 23 taxiën. Over de radio was het eerst stil maar we merken dat anderen ook in de gaten hebben dat de weercondities sterk aan het verbeteren zijn dus tegen de tijd dat we op holding point 23 aangekomen zijn bevinden we ons al in gezelschap van een paar andere kisten die ook de lucht in willen.

Laatste checks voor het oplijnen en daarna los...

Boven ziet het er inderdaad best wel redelijk uit, wolkenbasis ongeveer op 1500 voet maar omdat we van plan zijn over te steken naar Noord-Holland en we dus onder de TMA1 van Schiphol moeten blijven maakt dat verder niet uit. Er waait wel een stevige wind van 38 knopen, het instrumentarium van de cruiser rekent dat zelf uit adhv luchtsnelheid, koers en GPS gemeten grondsnelheid.

Het sturen gaat Henk nog steeds goed af dus nadat we overgestoken zijn en een paar rondjes over zijn woonplaats Middenbeemster hebben gedraaid zetten we koers naar het zuiden met de bedoeling om langs het Muiderslot, Gooimeer en Eemmeer weer terug naar Lelystad te vliegen.

Onderweg ten zuiden van Purmerend maakt Henk nog een klein filmpje met zijn telefoon waarop goed te zien is dat de cockpit van de cruiser best wel compleet uitgevoerd is...

Muiden met het Muiderslot
De witte cirkel zijn de antennes van PAM (Pampus), een z.g. VOR luchtvaartbaken

Ik had het plan om nog even te oosten van Harderwijk langs te gaan maar het is duidelijk dat het zicht daar beduidend minder is dan in het westen dus gaan we via Bravo maar weer terug naar Lelystad en maken daar ter compensatie nog een paar touch-and-go's. De wind staat beneden ook aardig bij, zo'n 18 knopen maar niet vlagerig en kaarsrecht op de baan, betere condities voor mooie landingen kun je bijna niet hebben...

Nog even poseren bij het vliegtuig (ik vind het zelf ook best wel mooi.... :)
En het logboek invullen

Ondanks het iets mindere weer was het toch een fraaie vlucht. Ik kijk weer uit naar de volgende.

Wordt vervolgd,....