Garnalen heb je in vele soorten, maten en kwaliteiten en de laatste jaren viel het ons al op dat garnalen uit de Waddenzee heel erg goed bevielen. Een paar jaar geleden hebben we ook een keer een trip met een garnalenkotter gemaakt en gezien hoe de garnalen gevangen en aan boord direct in zeewater gekookt werden, lekkerder en verser kun je nergens krijgen.
Vorige week hadden we een doosje voorgepelde garnalen bij de lokale supermarkt gekocht en het blijkt dat die in de Noordzee gevangen worden, dan in IJmuiden of den Oever aan land gebracht worden, vervolgens in een vrachtwagen naar Marokko vervoerd worden omdat het pellen daar vanwege lage loonkosten veel goedkoper is, waarna er allemaal E-nummer rotzooi doorheen gemixt wordt om het spul houdbaar te maken en daarna moet het verpakt en wel weer terug naar Nederland.
Niet zo vreemd dus dat ze taai en zelfs een beetje vies waren....
Dat moet beter kunnen.... Toevallig weet ik dat iedere vrijdagochtend in Oudeschild op Texel de TX25 superverse pelgarnalen aan particulieren verkoopt dus het was vanochtend een beetje bijtijds opstaan, koeltas met koelelement uit de vriezer inladen, naar het vliegveld en daarna met de PH-3R3 op weg naar Texel....
Onderweg is het op 1500 voet een beetje heiig maar als ik van de verkeersleiding op de Kooy opdracht krijg om vanwege vertrekkend verkeer naar 2500 voet te klimmen blijkt het daar prachtig helder te zijn.
Binnen een half uurtje sta ik op het platform van EHTX en krijg van havenmeester Mike een fiets mee om naar Oudeschild te kunnen fietsen.
Na de start lijkt het zicht nog wel wat minder dan op de heenreis maar dat kan ook komen omdat je naar het zuiden uiteraard tegen de zon inkijkt. Ik besluit meteen maar door klimmen om over de CTR van de Kooy heen te vliegen waar het weer prachtig blauw is. De CTR loopt van de grond tot 3000 voet, op het moment is de luchtdruk 1029 hPa, als ik de hoogtemeter naar standaard 1013,25 draai geeft deze zo'n 450 voet minder aan dus dat betekent dat ik veilig de volgens het semi-circulair systeem in zuidoostelijke richting bepaalde vlieghoogte van FL035 aan kan houden omdat ik dan op zo'n 4000 voet boven MSL zal zitten dat is meer dan genoeg ruimte boven de 3000 voet van de CTR. |