Vliegen met Sjouke

Mijn familie uit Canada is voor vakantie in Nederland en na vorige week al een paar rondjes boven Noord-Holland te hebben gedaan staat er voor vandaag nog een ander leuk tripje op het programma.

Sjouke, mijn zwager, komt oorspronkelijk uit Friesland en op dit moment logeren zij daar bij zijn familie. Het plan is om hem op het vliegveld van Drachten op te pikken, daarna via Schiermonnikoog naar Ameland te vliegen en hem op de terugweg weer op Drachten af te zetten.

Zo gezegd zo gedaan...

Eigenlijk hadden we de vlucht voor gisteren gepland maar het bekende Nederlandse weer gooide roet in het eten. Vandaag is het echter prachtig, boven het Waddengebied onbeperkt zicht en verder toch rustig voor wat betreft wind thermiek en turbulentie.

Het eerste stukje van de trip voert direct vanaf Middenmeer over het IJsselmeer en de Friese meren naar Drachten. Bij vertrek is het zicht al een km of 15 maar onderweg wordt het steeds fraaier.

Op 1800 voet boven de Friese meren

Het vliegveld van Drachten is ook snel gevonden (ik was daar nog nooit geweest dus dan vereist zoiets toch wat extra aandacht), baan 26 is in gebruik en 45 minuten na het vertrek van Middenmeer staat de Eurofox op het platform en kan Sjouke instappen.

Eerst gaan we over de geboortegrond van Sjouke, de z.g. Friese 'Wouden'. Typisch in dat stukje landschap zijn de afscheidingen met struiken en boompjes tussen de percelen.
De boerderij van Sjouke's broer.
De haven van Lauwersoog waar de veerboot van rederij Wagenborg naar Schiermonnikoog vertrekt.
Schiermonnikoog recht vooruit

Een paar weken geleden zijn we met de familie een lang weekend naar Schiermonnikoog geweest en hebben daar op de Kampeerboerderij de Kooiplaats gelogeerd. De boerderij is genoemd naar de bijbehorende eendenkooi waar we ook een heel leuke en interessante rondleiding hebben gehad. Erg leuk dus dat we er nu overheen kunnen gaan vliegen.

Op de foto's is goed te zien dat de oostzijde van het eiland er totaal anders uitziet dan de westzijde waar de meeste bebouwing staat.

Kampeerboederij de Kooiplaats met de eendenkooi

Nadat we Schiermonnikoog bekeken hebben zetten we koers naar Ameland.

Precies boven Ameland hangt een prachtige dikke cumuluswolk...

Op Ameland is baan 27 in gebruik dus kunnen we direct op 'righthand-base' invoegen en landen. Een paar minuten voordat we bij het vliegveld aankomen horen we over de radio dat er op dat moment net een paar parachutisten afgeworpen worden, vanwege de grote wolk (zie de foto hierboven) zien we niet meteen waar deze zich bevinden maar ongeveer een halve minuut later komen ze achter de wolk te voorschijn en is het duidelijk dat ze zo ver weg zitten dat geen gevaar voor botsing kan ontstaan.

Het blijft leuk om even het dorp Ballum wat vlak naast het vliegveld ligt in te wandelen en op een van de terrassen een kopje koffie met een hapje erbij te doen, helemaal op zo'n schitterende dag als vandaag, we boffen heel erg met het prachtige weer.

De terugreis gaat door de oostelijke corridor langs de CTR van Leeuwarden weer terug naar Drachten waar Sjouke's broer en zijn neefje Jurre op hem staan te wachten.

Op final voor de landing op EHDR
Jurre wil uiteraard ook wel graag even in het vliegtuig zitten...

Na afscheid te hebben genomen staat er voor mij nog het laatste stukje terug naar Middenmeer op het programma. Boven het IJsselmeer is goed te zien dat er vocht aan het verdampen is want het zicht wordt snel minder. Gelukkig is het nog niet zo slecht dat ik de overkant niet kan zien want anders had ik via de afsluitdijk gemoeten want op zicht vliegen zonder een duidelijke horizon is buitengewoon onverstandig...

Het was weer een heerlijk dagje, Drachten en Ameland zijn leuke velden met heel aardige mensen en we hebben weer prachtige dingen van bovenaf kunnen bekijken.