Vliegrally 2010

Op 16 mei hebben we onze eerste clubrally gevlogen. De route was weken ervoor al uitgezet door André, Tim, Mark en Frans en bestond uit een rondje Noord-Holland met extra opdrachten als fotoherkenning en allerlei zaken die met algemeen goed vliegerschap te maken hebben.

Ik was door Vince gevraagd om samen met hem de rally in zijn eigen toestel te vliegen, spannend want voor mij was het ook de eerste keer dat ik aan zoiets mee zou doen.

Bij de beoordeling waren de volgende onderdelen van belang:

1. Vluchtvoorbereiding
2. Uitwerking navigatieplan
3. Een aantal theorievragen
4. Uitvoering van de navigatievlucht
5. Fotoherkenning
6. Vliegerschap

Bij de briefing in de hangar werden kaarten en opdrachten uitgedeeld waarna de punten 1 t/m 3 door de equipes uitgevoerd moesten worden. Na goedkeuring van het navigatieplan door de organisatie gingen de teams naar de vliegtuigen om (met een separatie van minstens 10 minuten) de navigatievlucht uit te gaan voeren.

Navigatieplan maken....
De PH-3U3 staat er klaar voor....
De navigator is er ook klaar voor....
En we zijn als eersten de lucht in....

Voor wat betreft punt 6 was het uiteraard b.v. ook de bedoeling dat ieder team zichzelf vooraf netjes in het luchthavenregister in zou schrijven om te voorkomen dat de havenmeester al bij voorbaat strafpunten uit zou gaan delen......

En zo waren er nog een aantal zaken waar, uiteraard zonder aankondiging vooraf, op gelet werd, zoals b.v. het juiste gebruik van de radio en het op de juiste wijze uitvoeren van de vliegveldprocedures.

De route zelf was heel aardig, totaal waren er 12 foto's te herkennen waarvan achteraf 1 van de foto's bewust niet langs de route genomen was, wat extra strafpunten op zou leveren voor teams die deze foto *wel* ergens herkend zouden hebben.

Van de 11 foto's hadden we er uiteindelijk slechts 2 gemist.


Grotere kaart weergeven
Aan boord van ieder toestel was ook een GPS-logger aanwezig die achteraf uitgelezen zou gaan worden om de gevlogen route te kunnen beoordelen. Zie hier onze track geplot in google maps...

De uitslag....

Hoewel het winnen van de rallye in eerste instantie natuurlijk niet het belangrijkste was, de hoofdzaak was dat we er iets van zouden leren en dat het bij zou gaan dragen aan beter vliegschap in de toekomst, zat er toch een zeker competitie element in...

En we zijn, na Jaap en Pascal, met 1 strafpuntje verschil tweede geworden, iets waar ik uiteraard heel erg tevreden over ben.

Het was een buitengewoon geslaagde dag en het vliegen van zo'n rally is dan ook beslist beslist voor herhaling vatbaar.

Wordt vervolgd,....