De regelgeving rond vliegbrevetten zit nogal ingewikkeld in elkaar. Er bestaan verschillende brevetten ( RPL, PPL, CPL, ATPL ) met daarbinnen weer onderscheid tussen klassebevoegdheden ( bv RPL-MLA, RPL-SEP ) en voor grotere vliegtuigen en helikopters ook specifieke typebevoegdheden. Daarnaast kunnen er nog extra bevoegdheden als bv. RFI (instructeur) RT (radio) etc. op het brevet vermeld staan. In principe blijft een brevet levenslang geldig alleen bepaalde bevoegdheden, zoals b.v. het mogen besturen van een klasse moeten met enige regelmaat verlengd worden.
Voor onze MLA klasse geldt dat de bevoegdheid 2 jaar geldig blijft en dat je deze weer voor 2 jaar kunt verlengen als je kunt aantonen dat je in het jaar voorafgaand aan het verlopen van de bevoegdheid minstens 12 uur gevlogen hebt waarbij minimaal 1 uur als z.g. trainingsvlucht met een instructeur.
Mijn MLA-bevoegdheid is ondertussen al weer aan verlenging toe en dus wordt het weer tijd voor deze trainingsvlucht. Uiteraard een serieuze zaak maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er dan geen plezier aan zou mogen beleven....
Ik heb dus maar met André afgesproken om vanmiddag samen naar Texel te vliegen. Dit geeft hem ook de mogelijkheid om mijn radiogebabbel te evalueren want ik moet daarvoor over de radio ook een crossing door de CTR van het vliegveld de Kooy bij Den Helder aanvragen.
Het fijne van zo'n trainingsvlucht is dat je vliegkunsten weer eens objectief door een instructeur bekeken kunnen worden en dat je daarna de punten van kritiek rustig kunt bespreken waar je weer veel van kunt leren. Het vervelende is dat de instructeur voor ieder kritiekpunt toch wel een consumptie in het restaurant van je verwacht...
![]() |
Koffie met appeltaart en slagroom, de kritiekpunten vielen reuze mee, ik ben er in ieder geval niet failliet op gegaan... |
![]() |
![]() |
![]() |
Zou ik zoiets zelf ook kunnen besturen ? Ik denk het niet, al was het alleen maar omdat ik geen Russissch kan lezen.... |
![]() |
Nog even een foto van onze Eurofox en daarna weer en-route. |