Berkhout, vrijdagmiddag, weinig wind, wel een beetje heiig maar verder prima weer.
Samen met Lies ( mijn vaste co-piloot sinds ik aan de eisen voor wat betreft vlieguren, brevet etc. voldoe) sta ik te wachten totdat er een toestel binnenkomt waarmee we het geplande rondje om de Schiphol CTR kunnen gaan doen.
André komt als eerste binnen dus het wordt de PH-3M6 waarmee we gaan vliegen. Nadat ik de walkaround rond de kist heb gedaan en Lies zichzelf in de rechterstoel geďnstalleerd heeft start ik de motor, doe de overige checks en voer de start uit.
![]() |
We klimmen vrij snel naar 1000 voet en gaan langs de oevers van het IJsselmeer via Volendam en Marken richting het zuiden. Amsterdam ligt er, zoals gewoonlijk, prachtig bij, ik vlieg eerst over IJburg en volg daarna het Amsterdam-Rijnkanaal richting 'Victor' het meldingspunt voor VFR verkeer naar Schiphol aan de A2 bij de afslag Vinkeveen. Wetende dat dit verkeer altijd op of beneden de 1000 voet moet blijven, klimmen we ondertussen maar even naar 1200 voet zodat we daar in ieder geval geen last van zullen krijgen. |
Het is best wel druk in de lucht, naast de nodige Cessna- en Piperachtigen zien we ook nog een paar helikopters en vliegen we een tijdje, met een paar honderd meter tussenruimte, gelijk op met een wat ouder ogend model vliegtuig. (ongeveer net zo traag als wijzelf dus,...)
Nadat we de Vinkeveense plassen gepasseerd zijn draaien we naar het westen en begint het te regenen. Gelukkig blijft het zicht wel goed want anders zouden we hebben moeten omdraaien.
Over de Nieuwkoopse plassen met Alphen a/d Rijn in zicht sleutel ik de frequentie van de toren van het vliegveld Valkenburg (134.15) in de radio en probeer deze op te roepen om toestemming te vragen om hun controlezone te doorkruisen. Valkenburg geeft geen antwoord, blijkbaar is het veld al gesloten. Het alternatief is Amsterdam Information (124.30), deze bevestigt dat er op Valkenburg inderdaad niemand thuis is en dat zij me toestemming kunnen geven om de CTR binnen te gaan.
Afgelopen winter heb ik een cursus RT gedaan bij een verkeersleider van het vliegveld Rotterdam en die is blijkbaar erg goed geweest want het radioverkeer komt, ondanks dat het voor mij de allereerste keer is dat ik zonder toezicht van een instructeur over de radio aan het leuteren ben, allemaal heel vertrouwd over.
Net ten zuiden van Noordwijk aan Zee komen we bij de kust aan en draaien naar het noorden om de kustlijn te volgen. Bij het verlaten van de CTR boven Langeveld krijgen we nog wat extra verkeersinformatie, o.a. over het zweefvliegveld Castricum wat actief is waarna we weer afscheid nemen van de verkeersleider.
Zandvoort, IJmuiden en Wijk aan zee vliegen voorbij, op het zweefvliegveld van Castricum zien we nog wel een paar vliegtuigen stilstaan maar er wordt, waarschijnlijk vanwege de afnemende weersomstandigheden, niet meer mee gevlogen. Bij IJmuiden krijgen we eerst nog wel wat stank en turbulentie van de Hoogovens te verduren maar gelukkig duurt dat maar heel erg kort.
Onderweg wordt het zicht steeds minder, vliegtechnisch is er nog niks aan de hand maar voor de navigatie wordt het toch wel tijd om even de kompaskoers af te gaan stemmen met de geplande koers op de kaart. Ook dit lukt want een minuut of tien nadat we voorbij Castricum landinwaarts zijn gedraaid komen de 7 windmolens langs ons veld weer in zicht.
De eerste landing moet worden afgebroken (go-around) omdat er nog wat schapen op de baan lopen, nadat deze door de grondploeg weggejaagd zijn draai ik nog een circuitje en maak een boterzachte landing. (ik moet wel, mijn meissie zit naast me en die is nog vele malen kritischer dan Wout of André,...)
![]() |
Afdruk van de gevlogen route |
Nog even helpen met het opvouwen/inpakken van het vliegtuig en daarna naar huis, het was weer heel erg fijn.