Stromer ST2

De ontwikkeling van de elektrische fiets heeft niet stilgestaan en heeft het imago van oubollige bejaardenfiets inmiddels ruim achter zich gelaten. Ik merkte dat vooral harde wind tegen mij steeds meer begon tegen te staan en ook dat mijn gemiddelde snelheid in de loop der jaren wat achteruit begon te lopen dus heb me ertoe gezet om toch ook maar eens in die richting te gaan kijken.

De drie meest in het oog lopende z.g. speed-pedelecs waren voor mij de Specialized Turbo S, de Stromer ST1 en de Stromer ST2. Deze fietsen hebben geen begrenzing bij 25 km/u (zoals de 'normale' trapondersteunde elektrische fietsen) maar moeten daarom wel een blauwe snorfietsplaat voeren.

Na rijp beraad en proefritten heb ik uiteindelijk gekozen voor een ST2. Naast allerlei elektronische gadgets als 'OMNI' (kom ik nog op terug) heeft deze ook de krachtigste combinatie accu/motor en is standaard al voorzien van zaken als spatborden/verlichting en bagagedrager.

De Specialized Turbo S zou mijn tweede keus geweest zijn maar als je toch bezig bent om veel te veel geld uit te geven kun je beter meteen maar doorpakken.... Leuk is ook dat wanneer je een dikke €6000 voor een fiets neertelt dat een paar honderd meer voor een slot en tassen ook niet meer echt opvalt :)

Bij de Stromer dealer in Amsterdam op het terrein van de voormalige Westergasfabriek ( QicQ ) kon ik de proefrit op de ST2 maken en ik moet zeggen dat ik direct verkocht was. Het voelde meteen alsof ik de fiets 'aantrok', de fiets voelde heel stevig, fijne wegligging en dankzij de 0,5Kw ondersteuning heb je echt niet in de gaten dat de fiets bijna 3 keer zo zwaar is als de Talon. Met minder inspanning ga je sneller...

Na het doorhakken van de spreekwoordelijke knoop kon ik mijn ST2 de volgende dag al ophalen.

Een van de redenen waarom ik voor de ST2 gekozen heb zijn de 'OMNI' gadgets. De fiets is voorzien van GPS, GPRS en Bluetooth, hiermee kan de fiets direct communiceren met de 'Stromer-cloud' waar de eigenaar ook toegang tot heeft. Met behulp van een app (android in mijn geval, of eventueel Apple) kun je dan via de cloud verbinding hebben met je fiets.

Functies zijn o.a. het finetunen van ondersteuning karakteristieken (de ST2 heeft 3 standen, 1 is 'normaal', 3 is 'volle bak' en 2 kan door de gebruiker via de app zelf ingesteld worden) verder kun je op een kaartweergave ook zien waar de fiets zich op dit moment bevindt en kun je hem op afstand op het elektronische slot zetten of de diefstalmodus inschakelen.

Naast de app is er ook via het web directe toegang tot de Stromer-portal mogelijk zodat je ook achter je PC kunt zien hoe het met je fiets is gesteld.

*** Update *** dit blijkt niet zo te zijn , zie verderop...

Helemaal prachtig, alleen....

Op het moment dat ik de fiets ophaalde werd door de verkoper mijn emailadres in het systeem direct gekoppeld aan mijn fiets. Na activering (ik kreeg hiervoor netjes een email op mijn mobiel met een link naar een webpagina waar ik een wachtwoord voor de app aan kon vragen) zou ik ook een mail en SMS met pincode hebben moeten krijgen waarmee je de fiets van het elektronische slot af zou moeten kunnen halen. Deze mail en SMS kwamen echter niet. Na overleg hebben we besloten om het even aan te zien en ben ik op de fiets gestapt en achter mijn vrouw aan (die mij met de auto had afgezet) terug naar Haarlem gereden.

Heerlijk ! Wat een geweldige fiets, rustig aan trappend op standje 2 zonder te zweten tegen de wind in 30 km/u kunnen rijden is echt een heel bijzondere ervaring ! Uiteindelijk kwam mijn vrouw gelukkig nog even in een file terecht waardoor we praktisch op hetzelfde moment thuis de straat inreden...

Stromer ST2 Stromer ST2
Stromer ST2 Beetje jammer dat die blauwe plaat er verplicht op moet, zonder had leuker geweest...
Stromer ST2 Stromer ST2

Stand van zaken na 2 dagen:

1. Ik heb nog steeds geen pincode en kan de fiets dus nog niet (elektronisch) op slot zetten want dan zou ik hem er nooit meer vanaf krijgen.
2. Inloggen op de Stromer-portal lukt niet omdat deze mijn emailadres niet wil herkennen
3. De app crasht wanneer je de kaart op wilt vragen
4. Ik heb een geweldige fiets...

Stand van zaken na 5 dagen:

De afgelopen week ben ik 4 keer naar mijn werk heen en weer gefietst, ik blijk de 43 km per dag op 1 acculading keurig heen en weer te redden en houd bij thuiskomst zelfs nog wat capaciteit (tussen 10% en 15%) over terwijl ik onderweg echt niet rustig aan heb gedaan.

Ik vermaak me onderweg uiteraard met het er simpel uitrijden van snorscootertjes en krijg ook de nodige aandacht en vragen wanneer je bij het stoplicht stil staat. Het is echt een eye-catcher, niet dat ik hem daarvoor gekocht heb maar het is natuurlijk best wel geinig, helemaal omdat je zelf echt wel enthousiast bent over je nieuwe speeltje.... :)

Echter.....

OMNI is er ondertussen helemaal mee opgehouden. De dealer in Amsterdam ( QicQ ) doet echt zijn best, hangt regelmatig met Zwitserland aan de telefoon, maar om een of andere reden kunnen ze geen verbinding meer krijgen met mijn fiets :(

Erg vervelend is ook dat beloftes die op de website van Stromer gedaan zijn blijkbaar niet waargemaakt kunnen worden. Op die website stond keihard vermeld dat je ook via een normale webbrowser verbinding zou kunnen maken met de stromer-portal en dat de fiets voorzien zou zijn van een bluetooth interface maar beide opties blijken na aankoop toch niet voorhanden te zijn.

Als je dit verhaal leest denk je misschien 'Hup terug met dat ding, geld terug en misschien nog een extra schadevergoeding eisen voor de moeite die je erin gestoken hebt' maar het blijft wel een heel erg fijne fiets waarvan ik na een week al het gevoel heb dat die speciaal voor mij gemaakt is....

Van QicQ de dealer krijg ik beslist geen slecht gevoel, ik heb echt wel de indruk dat zij hun best doen om de problemen voor zo ver mogelijk op te lossen en ik heb ook al het aanbod gekregen om de fiets weer in te leveren tegen restitutie van het aankoopbedrag, maar nogmaals, hij fietst zo fijn, ik wil hem voorlopig nog niet kwijt....

Stand van zaken na 8 dagen:

'We' (ikzelf, de dealer en ook de fiets die nu op het display zelf ook begint te klagen) zijn het erover eens dat OMNI ermee gestopt is. Aankomende week gaat de fiets een dag terug naar de dealer die het e.e.a. zal gaan vervangen waarna die problemen in ieder geval opgelost zouden moeten zijn...

Stand van zaken na 2 weken:

Het display is vervangen en nu maakt de fiets wel contact met Stromer. Ik kan hem op het elektronische slot zetten en als je er dan een stukje mee gaat rijden dan gaan de lichten knipperen, het achterwiel blokkeert op een zodanige manier dat verder rijden praktisch onmogelijk wordt.

Ook ontvang ik dan een SMS dat de fiets gestolen is dus dat gaat nu goed. Het resetten van de diefstalmodus lukt ook met de telefoon app alleen het oproepen van de kaart met de positie van de fiets lukt nog niet omdat de app dan crasht. Dit ligt waarschijnlijk aan mijn android versie want op de telefoon van mijn vrouw komt de kaart wel.
Na de vervanging van het display werkt de dagrijverlichting niet meer en de ondersteuning blijft niet constant tot 45 km/u doorgaan, af en toe houdt de fiets wat in zodat ik niet boven de 42 km/u uitkom en dat schiet natuurlijk niet op...

Tijdens de reparatie kreeg ik van de dealer een leenfiets mee, een ST1. Fietst op zich ook niet rottig maar de ST2 is toch echt een wereld van verschil...

Morgen maar weer eens bij de dealer langsrijden, gelukkig zit hij vrijwel op mijn woon/werkroute.

En weer een dag later:

Vandaag bij de dealer geweest, met wat geheime kunstgrepen wist die een extra servicemenuutje te voorschijn te toveren waar de basisinstelling van de dagrijverlichting ook ingesteld kon worden. Die doet het dus ook weer.

De afgelopen 14 jaar heb ik 4 fietsen versleten en nooit een lekke band gehad. Ondanks de speciaal voor Stromer door Schwalbe gefabriceerde antilekbanden wist op de terugweg naar huis toch een klein venijnig spijkertje roet in het eten te gooien.....

Lekke voorband dus, gelukkig kon mijn vrouw mij met de fietsendrager achter op de auto ophalen.

Nieuwe binnenband gemonteerd, deze heeft het 2 dagen uitgehouden waarna ik ergens op het fietspad langs de Polderbaan bij Schiphol plotseling weer hard Pssssss hoorde en de fiets moeilijk begon te sturen..

Dit keer kon mijn vrouw mij niet komen redden maar gelukkig zit er in de verzekering ook een pechhulpclausule dus heb ik de hulpcentrale maar gebeld. Ik moet echt zeggen dat het een uitstekende service is, binnen een half uur kwam er een grote truck aanrijden die bedoeld is om auto's af te voeren en die heeft me keurig met fiets thuis afgeleverd.

Dit keer was het een stukje glas.... Misschien is het domme pech maar voorlopig ben ik dus niet echt onder de indruk van het labeltje 'antilek' wat aan deze banden hangt.

Stand van zaken na 6 weken:

Ik heb de banden gevuld met een flesje 'OKO', als het goed is zullen ze nu niet meer lek raken. Bij het fietsen merk ik dat de ondersteuning nog steeds niet altijd even constant is, soms fiets ik met gemak door de 45 km/u heen maar het komt ook voor dat onder ongeveer gelijke omstandigheden de snelheid niet boven de 41 uit wil komen. Op zich is dat natuurlijk snel genoeg maar het onvoorspelbare ervan geeft toch een beetje naar gevoel. Over een paar weken is de fiets aan zijn eerste beurt toe, maar even zien of ze er dan naar kunnen kijken.

Over QicQ, mijn Amsterdamse dealer overigens niets dan goeds. De mensen daar zijn erg behulpzaam en ook heb ik een leuk aanbod gekregen als compensatie voor het e.e.a. wat niet helemaal goed gegaan was.

Datzelfde kan ik niet zeggen over de support van de firma Stromer zelf, er bestaat een speciaal emailadres waar eigenaren van de ST2 vragen kunnen stellen maar de afhandeling daarvan is ronduit slecht en mag wat mij betreft beslist geen 'support' heten. Door een foutje van een van de suppportmedewerkers kreeg ik per ongeluk een interne mail toegestuurd waarin die medewerker blijkbaar aan zijn leidinggevende over mijn supportvraag vroeg 'Stehen lassen oder weiter darauf eingehen?'

Beetje beschamend, het antwoord van zijn baas is blijkbaar 'Stehen lassen' geweest want nu, een week of 7 later, heb ik nog steeds geen antwoord gehad...

Ook niet leuk en erg onprofessioneel: op het moment dat ik de fiets kocht zou ik deze met een app op mijn telefoon kunnen beheren. De minimum benodigde android versie was op dat moment 2.2. Mijn telefoon heeft 2.3.5 dus dat zou moeten werken. Weergave van de kaart veroorzaakte echter een crash dus Stromer is verder gaan ontwikkelen en heeft de kaartweergave aangepast. Wel vervelend dat ze zonder waarschuwing ook meteen maar de minimaal benodigde androidversie in een keer naar 4.1 hebben opgekrikt waardoor er bij mij nu helemaal niets meer werkt. Gelukkig heb ik nog een oud .APK bestand van de app op kunnen duikelen en dat hard opnieuw op mijn telefoon geinstalleerd zodat ik in ieder geval de diefstalmodus kan beheren mocht dat een keer nodig zijn.

Het is onbegrijpelijk, Stromer bouwt prima fietsen maar hun ICT, hun documentatie, hun advertentiestrategie en hun support is jammer genoeg verschrikkelijk slecht.

Voor de kou van de week bij de ANWB handschoenen met verwarmingselementen en een accuutje aangeschaft, ik hoop de aankomende maanden weer veel km's te kunnen fietsen..

Stand van zaken na 2 maanden:

De fiets heeft bij de dealer zijn eerste servicebeurt gehad, de voorderailleur deed het niet meer waardoor de ketting op het kleinste blad bleef staan en ook de achterderailleur moest wat bijgesteld worden. Verder is hij helemaal gecontroleerd en goedbevonden.

Volgens de dealer gaat er volgende maand waarschijnlijk een terugroepactie komen waarbij de standaard en het accuslotje vervangen gaan worden. Vooral de standaard zou erg fijn zijn want het ding wat er nu opzit is eigenlijk te kort waardoor ik de fiets eigenlijk niet zonder andere ondersteuning gewoon neer durf te zetten omdat hij erg wankel staat. We gaan het meemaken.

Ondertussen hield de fiets ermee op... Het opstarten ging goed maar zodra ik weg wilde fietsen ging het ding op tilt en kreeg ik de melding 'Drive Error' op het display en stopte alles. Ik had ergens gelezen dat je in dat geval het beste de accu er even uit kon halen, 10 seconden wachten en daarna de accu weer terug aansluiten en het nog eens proberen. In mijn geval werkte dit niet, ik heb het een aantal keren geprobeerd maar de ST2 persisteerde in zijn foutmelding.

Na telefonisch overleg met de dealer hebben zij de fiets keurig bij mij thuis opgehaald en een leenfiets (Ok, een ST1, het is wel behelpen.... :) achtergelaten en een week later mijn inmiddels weer functionerende fiets weer terug thuis omgeruild. Volgens de monteur zou het een geval van vocht aan de contacten geweest zijn, hij heeft alles drooggemaakt, de seals bekeken en meteen een nieuw slot op de accubak gemonteerd. Dit laatste was al gepland voor de terugroepactie waar ik het in de vorige alinea over had. Jammer dat de nieuwe standaards nog niet binnen waren dus binnenkort moet ik toch nog een keertje langs de dealer fietsen.

Ik ben blij dat ik hem weer terugheb, nu maar hopen dat hij het de aankomende tijd zonder nieuwe problemen zal blijven doen...

En ondertussen is de nieuwe standaard ook gemonteerd. Hij staat een heel stuk steviger, jammer alleen dat het weer een type is wat zelf automatisch inklapt en dit keer is dat niet eenvoudig te wijzigen door het verwijderen van een veer o.i.d. Nu maar hopen dat er niemand tegenaan gaat lopen ofzo waardoor hij zelf inklapt....

Stand van zaken na 1 jaar en 6000 km:

De kinderziektes lijken er nu wel redelijk uit te zijn, ik heb nog een keer een gebroken spaak in het achterwiel gehad en ook zag ik bij het schoonmaken plotseling een behoorlijke kier tussen de kunststof afdekplaat en de onderkant van het frame maar beiden werden perfect door Tommy (de man bij QicQ die ik echt te vriend probeer te houden... :) perfect verholpen. De hoogste versnelling heeft wel de neiging (altijd al gehad) om bij plotselinge krachtverhogingen (inhalen, verkeerslicht proberen te halen etc.) over te slaan. Ik heb gemerkt dat het dan opnieuw smeren van de ketting met het speciale Green oil kettingvet meteen helpt om dit overslaan drastisch te verminderen. Binnenkort is de fiets wel weer aan een grote beurt toe dus misschien wordt het wel tijd om een nieuwe ketting en cassette te laten monteren.

De remmen en banden zijn overigens nog wel steeds een punt van aandacht. De remmen maken herrie, op diverse fora ( o.a. www.stromerforum.ch lees je dat het vervangen van de standaard Magura remblokjes door Swisstop 30 organic blokjes dit probleem op zou moeten lossen. Ik heb ze dus maar besteld...

De Schwalbe Big Ben banden doen het op droog wegdek prima maar op koud of nat wegdek vind ik ze ronduit gevaarlijk. Ik ben best wel wat gewend op motorfietsen waar ook niet de allerbeste banden op gemonteerd waren maar soms schrik ik echt nog wel eens op de ST2.....

Voor de winter heb ik nu CONTI Winter II banden besteld, ik ben benieuwd en zal de ervaringen uiteraard hier ook gaan melden.

Stand van zaken na 13 maanden en 7000 km:

De Swissstop remblokjes zitten er inmiddels een paar honderd km in en het is echt een gigantische verbetering ten opzichte van de originele blokjes. De remkracht is hetzelfde maar de herrie is vrijwel weg. Heel soms als je een hele tijd niet geremd hebt geven ze een zacht piepje maar daar blijft het bij.

Ook de CONTI winterbanden zijn een verademing, veel meer grip dan de Schwalbes. Ik weet nu al dat ik aankomende lente als de zomerbanden er weer onder kunnen de Schwalbes ga laten voor wat ze zijn en gewoon nog een paar CONTI zomerbanden ga bestellen.

Afgelopen weekend heeft Stromer een upgrade van zowel de software van de fiets als van de app doorgevoerd en zoals verwacht ging dat ook deze keer niet helemaal volgens plan. Ik heb al vaker geroepen dat Stromer perfecte fietsen maakt maar dat hun ICT daar behoorlijk bij achter blijft maar goed, het is uiteindelijk gelukt en de grootste verbetering is dat de indicator van de acculading er nu een stuk beter uit ziet.

Een moeilijk punt op dit moment is ook dat ik merk dat mijn conditie omgekeerd everedig aan mijn lichaamsgewicht aan het wijzigen is. Ik geef de Stromer daar de schuld van want waar ik voorheen op een gewone fiets per dag 2 keer 55 minuten mezelf behoorlijk in moest spannen is het nu 2 keer per dag een half uurtje met 2 vingers in de neus geworden. Ik zit er dus ernstig over te denken om de Stomer in de verkoop te zetten en weer een gewone fiets aan te schaffen.

Voor de liefhebbers: houd marktplaats dus in de gaten ! :)

Stand van zaken na 20 maanden en 10000 km:

De winter is inmiddels weer ruimschoots voorbij, de winterbanden zijn er ook weer af en ik heb er voor de zomer ook maar Conti's onder gezet, stukken beter dan de originele Schwalbes. Er waren wel belangstellenden maar de fiets is niet verkocht dus ik rij er nog steeds zelf op wat overigens ook weer geen echte straf is...

Gisteren heeft de fiets bij QicQ een beurtje gekregen, de ketting, cassette en remblokken moesten in ieder geval vervangen worden en ook de bevestiging van het achterspadbord had het begeven wat ik tijdelijk even met een paar tie-rapjes had opgelost.

Stromer ST2 Volgens de monteur (mijn vriend.... :) gebeurde het losraken van het spatbord wel vaker, ik mocht kiezen tussen het herstel van de originele bevestiging (die in de toekomst vast wel weer een keer de geest zou gaan geven) of de 'Tommy-mod' een door hem zelfbedachte modificatie die de levensduur van de fiets waarschijnlijk wel zal gaan overleven. De keuze was niet moeilijk.... :)
Stromer ST2 Vanmiddag op de terugweg ging de fiets net voor thuiskomst door de 10000 km heen, in de app heb ik er dus weer een eervolle vermelding bijgekregen..... :) Ook bijzonder dat de fiets en de app al een tijdje niet meer in staat zijn om de totale gemiddelde snelheid uit te rekenen, 10000 km in 293 uur is ongeveer 34 km/u.... Wat ik al vaak geroepen heb, de fietsen van Stromer zijn best wel goed maar alles wat met hun ICT te maken heeft is behoorlijk amateuristisch.
Stromer ST2 Stromer ST2

Stand van zaken na 2 jaar en 15000 km:

In de tussentijd is het balhoofdlager nog vervangen omdat het stuur een beetje zwaar begon te lopen. Wel een beetje snel maar kan gebeuren als er vocht ingetrokken is. Wat me veel meer zorgen baarde was de sluipende afnemende capaciteit van de accu.

Naast de maximumsnelheid die steeds minder werd (met een beetje wind tegen kwam ik zelfs niet meer in de buurt van de 40 km/u) liep ook het uithoudingsvermogen behoorlijk terug. Vooral toen het iets kouder werd haalde ik soms met tegenwind mijn 22 km enkele reis niet eens meer op volledige ondersteuning, onderweg moest hij een tandje lager.

Na overleg met Tommy (ik weet echt niet wat ik nog zonder hem zou kunnen... :) kreeg ik eerst een leenaccu van hem mee om zeker te weten dat echt de accu zelf het probleem was en niet misschien iets anders in de instellingen van de fiets.

Het was meteen duidelijk, de fiets ging met de leenaccu meteen weer als de brandweer...

Jammer dat de 2 jaar garantie net een maand verlopen was maar Tommy is zich richting de fabrikant voor mij in gaan zetten om te zien of er misschien nog iets van een coulanceregeling voor mij te halen zou zijn. Hij heeft er heel wat moeite voor moeten doen maar het resultaat is dat ik met een (uiteraard) beetje bijbetaling nu met een hagelnieuwe blauwe high capacity accu rondrij.

De fiets gaat weer netjes door de 45 km/u heen en op een enkele reis van 22 km verbruikt hij nu hooguit nog tussen de 30% en 35% van de capaciteit.

Tommy bedankt ! Ik ben weer helemaal gelukkig, voorlopig gaat hij in ieder geval niet op marktplaats... :)

Wordt vervolgd...